Telemunca sau munca de acasă. Ce ar trebui să știi despre diferențele dintre ele și ce implică

de: Mădălina Bahrim
16 09. 2022

Piața muncii din România a suferit schimbări notabile în ultimii ani. Pandemia a amplificat fenomenul muncii de la distanță, iar la ora actuală numeroși angajați continuă să lucreze după acest sistem, deși legislația si implicațiile reale ale acestui sistem nu sunt pe deplin înțelese de toată lumea.

Înainte de a aborda ce presupune, de fapt, telemunca si de ce nu o putem asocia cu munca de acasă pe deplin, vom dezbate evoluția muncii remote în ultimii ani și vom analiza care este potențialul său de viitor.

Știm cu toții faptul că acest nou model de lucru, de a schimba biroul cu locuința sau cu orice alt colț al lumii, a prins contur odată cu izbucnirea pandemiei de coronavirus. La acea dată, firmele erau reticente în a permite angajaților un astfel de sistem de muncă, dar, pe fondul restricțiilor, aceasta era în multe cazuri cam singura variantă în care își puteau desfășura activitatea în continuare.

Lunile au trecut și au apărut studii de piață care relevau că, de fapt, munca de la distanță nu e o pierdere pentru nimeni. Din contră! Atât angajatorii, cât și angajații, se bucură de numeroase avantaje.

Pe de-o parte, angajatorii au beneficiat de creșterea productivității și au avut posibilitatea de a reduce cheltuielile pe care le prespune o clădire de birouri.

Pe de altă parte, salariații și-au dat seama că munca de la distanță înseamnă flexibilitate, înseamnă mai mult timp petrecut cu familia, timp economisit pe navetă și chiar costuri scutite cu transportul. Nu în ultimul rând, numeroase studii relevă faptul că angajații se simt mai motivați, acum putând să se ocupe mai bine de treburile casnice și să acorde o mai mare atenție celor dragi, separând mai bine munca de viața de familie.

O analiză Pwc din 2021 arăta că 60% dintre respondenţi au declarat că organizaţia lor a avut rezultate mai bune faţă de obiectivele de performanţă şi de productivitate ale angajaţilor, stabilite în ultimele 12 luni, şi doar 4% au avut performanţe semnificativ mai slabe.

„Menţinerea şi chiar creşterea productivităţii angajaţilor de la apariţia pandemiei, în condiţiile muncii de la distanţă, a surprins pozitiv organizaţiile care aveau iniţial aşteptări pesimiste. Însă, pe măsură ce timpul a trecut, noul mod de lucru începe să arate şi neajunsurile.

Dificultatea de a gestiona în paralel munca şi responsabilităţile familiale, de exemplu, lipsa interacţiunii faţă în faţă cu colegii, incertitudinea socială generată de pandemie sunt doar câţiva factori care explică valul de demisii la nivel global şi ataşamentul tot mai scăzut faţă de angajatori.

Este încurajator faptul că, în sondajul actual, aproape 40% dintre lideri au spus că încrederea dintre angajaţi şi managerii lor direcţi este foarte importantă. Companiile trebuie să găsească un echilibru între modul de lucru şi sănătatea oamenilor având o abordare bazată pe date pentru a înţelege şi a preveni motivele care au diminuat capacitatea de retenţie a angajaţilor”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC Romania.

”Pandemia ne-a arătat că lucrul de la distanţă la scară mare este realizabil şi îngrijorările cu privire la productivitate s-au diminuat pe măsură ce companiile au rezolvat problemele legate de implementarea tehnologiilor necesare. Ultimele luni au fost un test de rezistenţă şi un experiment pentru companii şi angajaţi pe care vedem că până acum le-au trecut cu bine. Prin urmare, este de aşteptat ca munca de la distanţă să fie aplicată de tot mai multe organizaţii pe termen lung.

Acest fapt se observă din rezultatele sondajului având în vedere că mai mult de jumătate dintre respondenţi au introdus deja munca la distanţă pe durată nedeterminată”, a declarat Ionuţ Simion, country managing partner PwC România, chiar în primul an al pandemiei, când munca de acasă a fost larg îmbrățișată pe piața muncii de la noi din țară.

La acel moment, numai 7% dintre respondenţi au menţionat o scădere a productivităţii, conform sursei citate.

”Starea de bine a angajaţilor (well-being) este esenţială pentru productivitate şi, cum mulţi oameni se luptă în această perioadă cu teama şi anxietatea, este important ca organizaţiile să investească din ce în ce mai mult în resurse şi beneficii care să-i ajute să creeze un echilibru pentru sănătatea lor”, spunea, tot atunci, Oana Munteanu, senior manager People & Organisation, PwC România.

Cum arată viitorul pe piața muncii

Din moment ce am văzut care a fost impactul de până acum pe piața muncii, să aruncăm o privire și pe ceea ce se va întâmpla în viitor, din această perspectivă.

Analizele de până acum indică faptul că munca remote, chiar și-n contextul ridicării restricțiilor, rămâne o opțiune de viitor, la care nici angajații și nici firmele nu sunt dispuse să renunțe.

De exemplu, un studiu BestJobs valabil pentru prima parte a anului curent arată că în perioada de referință s-a înregistrat o activitate intensă pe piața muncii, opțiunile de muncă hibrid și remote fiind la ordinea zilei! În primul semestru din 2022, angajatorii au oferit 230.000 de locuri de muncă, înregistrându-se o creștere cu 50% peste anul 2021. Dintre acestea, 79% sunt joburi la birou, 12% hibrid și 9% remote.

Munca de la distanță a ajuns să fie atât de îndrăgită în 2022, încât 40% dintre angajați ar pleca din firmă, daca li s-ar solicita să renunțe la telemuncă și să lucreze exclusiv din birou, conform datelor Undelucrăm.ro.

„Dacă li s-ar cere să lucreze în majoritatea timpului de la birou şi ei nu ar dori acest lucru, aproximativ 40% dintre salariaţi şi-ar căuta un alt loc de muncă. Totodată, aproximativ 36% ar vorbi cu alţi colegi pentru a convinge managementul şi departamentul de HR să schimbe această decizie, iar 25% s-ar conforma deciziei de a merge la birou pentru că nu au alternative”, arată analiza citată.

Pe de altă parte, munca de acasă este oarecum amenințată de criza energetică.

„Contextul economic dificil îi forțează pe angajațîi obișnuiți cu muncă remote să reevalueze mersul la birou. Pe lângă beneficiul de a lucra alături de colegi și de a participa fizic la întâlniri, mersul la birou are de acum și un avantaj privind reducerea facturilor lunare. Deși apar costurile de transport, mai mult de jumătate dintre angajații care lucrează în acest moment remote au spus că iau în calcul să lucreze mai des la sediul companiei, cu scopul de a reduce consumul utilităților în propria locuința, în timp ce 33% plănuiesc să ii ceară angajatorului buget pentru compensarea facturilor, iar 20% vor lua nicio măsură în acest sens”, se arată într-o analiză BestJobs.

Ce nu se știe despre munca remote și merită cunoscut, înainte de a o alege

Astfel stând lucrurile, să aprofundăm tema telemuncii și să descoperim îmrepună ce presupune ea, de fapt. Puțini angajați știu să facă diferența între munca de acasă și telemuncă:

Dar adevărul practic și legislativ e foarte clar și delimitează cele două activități.

„Telemunca înseamnă că „salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor (…)

Munca la domiciliu este reglementată în trei articole din Codul muncii și exista, ce-i drept, ca reglementare, cu mult înaintea telemuncii. În cazul muncii la domiciliu vorbim de îndeplinirea atribuțiilor postului direct de acasă, fără să fie implicată neapărat tehnologia informației și comunicațiilor. Iar activitatea este posibilă numai acasă (la domiciliu sau la reședință), nu și din alte locuri. Pentru munca la domiciliu, salariații își stabilesc singuri programul de lucru”, explică avocatnet.ro.

Pe de altă parte, mulți angajați au impresia că dacă pleacă de la birou și muncesc din altă parte pot să-și facă singuri programul, în funcție de propriile priorități. E complet fals! Dacă această idee te motivează să alegi să muncești de acasă, te vei trezi într-un coșmar, fiindcă ai aceleași responsabilități ca la birou.

De altfel, salariații care muncesc de la distanță ar trebui să primească aceeași recunoștință precum cei ce prestează munca de la sediul firmei. Numeroase povești spune de unii salariați din ultima perioadă ar trebui să te pună pe gânduri și ar trebui să discuți cu șefii tăi despre cum vei fi tratat dacă vei pleca să muncești astfel. Spre exemplu, trebuie să te asiguri că vei beneficia de același pachet salarial, aceleași bonusuri, aceleași perspective de promovare etc. Majoritatea firmelor nu schimbă aceste lucruri pentru angajații remote, dar există și povești nefericite, în care șansele la promovare scad odată ce ai părăsit sediul.

În cele din urmă, nu uita că munca de acasă sau din orice alt colț al lumii presupune foarte multă disciplină, fiindcă poate fi tentant să te lași atras de ceea ce ai de făcut prin casă, în loc să-ți faci treaba. De altfel, unele analize arată că oamenii tind să muncească mai mult, iar evidența orelor suplimentare e dificil de ținut. Ia în calcul toate aspectele înainte de a face o astfel de schimbare în carieră, pentru a nu te trezi dintr-un vis într-un coșmar!